طراحی دکوراسیون داخلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر بخواهیم به شکل دقیق به معنای طراحی دکوراسیون داخلی بپردازیم باید گفت طبق تعریفی که در آکسفورد برای این عبارت آمده است به معنای ” هماهنگ‌سازی از پیش طراحی شده برای زیباتر دیده شدن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء موجود در یک اتاق یا ساختمان به شکل هنرمندانه ” است.



اگر دکوراسیون داخلی به عنوان یک هنر نگاه کنیم همانند سایر هنرها دارای اصول، استاندارد و ریزه‌کاری‌هایی است که باید به شکل تخصصی به آنها پرداخته و آنها را به مرحله اجرا درآورد. ضمن این که در این هنر نیز همه چیز متناسب با مد و دوره‌های زمانی و البته ترندهای روز دستخوش تغییر خواهد بود و بنابراین سلیقه شخصی مهمترین عامل ایجاد آن است.

 


در حقیقت در طراحی  و اجرای چیدمان داخلی به این مسئله پرداخته می‌شود که با استفاده از نورپردازی، مبلمان و سایر المان‌های دکوری از یک پلان ساده، یک مجموعه چشم‌انداز زیبا و کاربردی خلق کرد، در واقع باید گفت دکوراسیون داخلی تلفیقی از دو رشته معماری داخلی و طراحی داخلی است که هم به ساختمان و اجزای تشکیل دهنده آن ارتباط دارد و هم در آن همانند طراحی داخلی تمرکز بر فضای داخلی ساختمان خواهد بود.


انواع دکوراسیون داخلی

اگر بخواهیم چیدمان داخلی و استفاده از فضا برای زیباسازی چشم‌انداز را به انواع گوناگون تقسیم کنیم می‌توان گفت بر اساس دوره‌های زمانی دکوراسیون را به انواع سنتی، کلاسیک، مدرن و لاکچری تقسیم می کنند که هر کدام از این  سبک‌ها دارای زیرشاخه‌ها و استانداردهای مربوط به خود به‌ویژه در بخش انتخاب مبلمان و اکسسوری‌های به کاربرده شده در هر کدام از سبک‌ها دارند. در واقع در این طبقه‌بندی به مقوله‌های بسیار مهمی چون نقشه داخلی، نور محیط، تفکیک پلان‌ها، پوشش دیوار و کف و البته مبلمان و اثاثیه به شکل جداگانه و متناسب با سبک طراحی پرداخته می‌شود.
انواع دکوراسیون داخلی
نگاهی به دکوراسیون سنتی



این سبک از دکوراسیون داخلی زمانی ایجاد می‌شود که برای طراحی دکوراسیون و استفاده از المان‌های دکوری با توجه به طراحی و چیدمان در دوره‌های گذشته انتخاب صورت گیرد. این انتخاب‌ها معمولا بر اساس فرهنگ و سنت هر منطقه متفاوت است و به منظور زنده نگه داشتن فرهنگ و اصالت گذشتگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. دکوراسیون به سبک مصری یکی از مشهورترین مدل‌های سبک دکوراسیون سنتی است.

از آنجایی که سبک دکوراسیون سنتی به فرهنگ غنی منطقه‌ای و نژادی باز می‌گردد، تنوع طرح و رنگ در این سبک بسیار بالا بوده و می‌توان انتخاب‌های متمایز و منحصر به فردی داشت که متناسب با سلیقه و فرهنگ افراد خانواده باشد.



معمولا المان‌های دکوری در این سبک از طراحی  و دکوراسیون داخلی دست‌ساز هستند، به طور مثال استفاده از فرش‌های دست بافت، تابلوهای منبت کاری شده یا نقاشی‌های اصیل، مبلمان‌های ساده و ساخته شده از متریال طبیعی، مجسمه‌ها و اقلام دکوری سنتی شامل چراغ‌های گردسوز، گلاب پاش‌های چینی، لاله‌های نفیس، آینه و شمعدان‌های نقره  با طرح قدیمی، ظروف مسی و گلی و سفالی، استفاده از پارچه‌های نفیس سنتی مثل ترمه و حریر  و …. از جمله مواردی است که در این سبک دکوراسیون به آنها پرداخته می‌شود. مهمترین نکته در دکوراسیون سبک سنتی ساده‌گرایی و دوری از تجملات و زرق و برق است.

 

https://asaschin.com